Hyppää sisältöön

VR karsii palveluja – lähes sadalle potkut?

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 20.08.2012
VR aloittaa asemien lipunmyyntiä koskevat yt-neuvottelut.

VR keskittää myynnin verkkoon

VR on ilmoittanut aloittavansa asemien lipunmyyntiä ja asiakaspalvelua koskevat yt-neuvottelut 27. elokuuta. Alustavien arvioiden mukaan työtehtävien vähennystarve on 98 henkilötyövuotta. Muutokset on tarkoitus toteuttaa tämän vuoden aikana.

Hankkeen takana on lipunmyynnin voimakas siirtyminen itsepalvelukanaviin: VR:n mukaan jo yli puolet junalipuista ostetaan verkkokaupasta ja lippuautomaateista. Yhtiö kertoo verkkokaupan myynnin kasvaneen viime vuoteen verrattuna yli 50 prosenttia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Tämä näkyy perinteisten lipputoimistojen asiakasmäärien merkittävänä vähenemisenä, sanoo matkustajaliikennedivisioonan johtaja Antti Tiitola.

Muutoshankkeen piirissä on 316 henkilöä matkustajaliikenteen myyntiorganisaatiossa, johon kuuluvat muun muassa palveluasemien lipunmyynnit. Lipunmyyntejä tai asemia ei suljeta, mutta niiden palveluajat saattavat muuttua. VR:llä on kaikkiaan 35 palveluasemaa eri puolilla rataverkkoa.

Lisäksi VR neuvottelee parhaillaan palkkahallinnon toimintojen siirtomahdollisuudesta Silta Oy:lle. Sopimuksen toteutuessa palkkahallinnon noin 50 työntekijää siirtyvät Siltaan vanhoina työntekijöinä.

Kuva: VR