Vesisänky ja kossupullo – assistenttien paljastukset suomalaisista liikematkustajista
Assistentit valikoivat hotelleja
Hotellivaraussivusto Hotels.com ja johdon assistenttityön ammattilaisille suunnattu S & A -lehti selvittivät suomalaisten liikematkustuksen nykytilan kyselyn avulla.
Kyselyyn vastasivat liikematkoja säännöllisesti varaavat sihteerit ja assistentit, jotka ovat usein vastuussa onnistuneesta hotellivalinnasta.
Suomalaiset liikematkustajat eivät yleensä vaadi kohtuuttomia, mutta silloin tällöin assistenteille esitetään erikoisiakin toiveita majoituksen suhteen.
Nettiarviot tärkeässä roolissa
Remontissa oleva hotellirakennus tai äänekäs yökerho naapurissa voivat pilata liikematkan. Mistä johdon assistenttityön ammattilaiset etsivät hiljaista tietoa hotellista ja sen ympäristöstä? Yleisin tapa hankkia tietoa on lukea internetin asiakasarvioita – näin ilmoittikin tekevänsä 53 prosenttia vastaajista.
Muita suosittuja tiedonhankintatapoja ovat henkilökohtaiset kontaktit esimerkiksi tuttuihin, kollegoihin tai itse liikematkustajaan.
Varaukseen liittyy usein toiveita
Liikematkoja varaavista assistenteista 53 prosenttia sanoo, että liikematkustajat esittävät heille usein yksityiskohtaisia toiveita majoituksen suhteen.
Useimmiten toiveet ovat tavallisia, liittyen esimerkiksi sijaintiin tai kulkuyhteyksiin. Vapaa-aikaan liittyen hotellin lähistöltä toivotaan löytyvän hyviä ravintoloita, julkisen liikenteen asemia sekä mahdollisuuksia ostosten tekoon ja liikuntaan.
Liikematkustajien erikoisimmat toiveet
- Kylmä maito
- Laatikollinen jääkahvia
- Suuri vesisänky
- Salmiakkia ja kossupullo
- Huone mahdollisimman kaukaa kollegan huoneesta
- Miesmatkustajan viikon reissulle huone vain ensimmäiseksi yöksi – loppuajan majoituksen tarjoaisi joku paikallinen naistuttavuus
Kyselyyn vastasi 176 johdon assistenttityön ammattilaista.
Lähde: Hotels.com
Kuva: Flickr / prayitno