Hyppää sisältöön

Verkossa miljardien markkinat – yli kolmannes suomalaisten verkkokaupasta matkailua

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 29.02.2012
Suomalaiset käyttivät verkko-ostoksiin viime vuonna yli 10 miljardia euroa, mistä yli kolmasosa meni matkailuun.

Matkailupalvelut myyvät verkossa

Verkko-ostamisesta on tullut yhä suositumpaa. Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja TNS Gallupin tuoreen Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiskuluttajien käymän verkkokaupan arvo kipusi viime vuonna 10,1 miljardiin euroon.

Eniten verkosta ostettiin edellisvuoden tapaan matkailuun ja liikenteeseen liittyviä tuotteita ja palveluja. Esimerkiksi matkailupalveluja suomalaiset ostivat viime vuonna verkosta lähes 3,6 miljardin euron arvosta, kun vähittäiskaupan tuotteiden verkkokauppa oli 3,3 miljardia. Matkailupalveluiden ostamista ovat lisänneet etenkin miehet.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suurin osa verkkokaupoissa käytetyistä rahoista jää kotimaahan, sillä ulkomaisen kaupan osuus on vain 13 prosenttia. Yhä useampi mies on kuitenkin ostanut ulkomaisesta verkkokaupasta kulutus- ja viihde-elektroniikkaa, autotarvikkeita ja varaosia sekä tietokone- tai konsolipelejä. Naiset taas ovat lisänneet hieman asusteiden, junalippujen ja kirjojen ostamista.