Hyppää sisältöön

Verkkopalvelut jyräävät matkailualalla

Kirjoittajan oletuskuva
Jenna Lehkonen Päivitetty: 12.12.2011
Verkon rooli matkailun alalla on vahvistunut. Matkoja ostetaan yhä enenevässä määrin netistä.

Matkailuala vahvistuu verkossa

Verkon rooli erilaisten matkailupalveluiden ostokanavana on selvästi vahvistunut, ja matkailun verkkomarkkinat näyttävät myös tulevaisuudessa valoisalta, kertoo TNS Gallupin tekemä Online Travel -tutkimus.

Vuonna 2011 suomalaiset kuluttavat verkossa matkailuun arviolta 3,5 miljardia euroa. Tutkimus osoittaa, että matkailupalveluja ostetaan verkosta huomattavasti aiempaa useammin ja entistä useammalta palveluntarjoajalta. Yli 20 kertaa matkailupalveluita ostaneita on jo neljännes verkkokäyttäjistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Online Travel on laajin suomalainen seurantatutkimus matkailualan verkkopalvelujen käytöstä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä ja siihen osallistui 1035 vastaajaa.

Nettimatkatoimistot ohittaneet perinteiset toimijat

Verkon matkailupalveluiden menestyjiksi ovat nousseet nettimatkatoimistot. Suomalaiset verkkokäyttäjät tuntevat, vierailevat ja ostavat niistä selvästi aiempaa runsaammin.

Ebookers.fi tunnetaan suomalaisista verkon matkailupalveluista tällä hetkellä parhaiten. Se ohittaa perinteisemmät kotimaiset matkailualan verkkopalvelut. Muita nousussa olevia palveluita ovat muun muassa Booking.com sekä kotimainen S-Matkat.

Matkailupalvelujen verkko-ostamista tukevat yhä useammat tekijät. Varauksen teon helppous ja ajansäästämiseen liittyvät seikat houkuttelevat erityisesti ostamaan matkailupalveluita verkosta. Osalle kuluttajista edullinen hinta on kaikkein tärkein ostamista ohjaava voima.

Matkailun mobiilipalveluilla kysyntää

Matkailuun liittyviä palveluita käytetään jo paljon matkapuhelimen (tai muun mobiililaitteen) kautta. Mobiilisti eniten käytetään karttaa, mutta muutkin matkailuun liittyvät toiminnot ovat yleistymässä suomalaisen verkkokäyttäjän mobiilikäytössä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Paljon keskustelua herättäneet verkkoyhteisöt ovat jääneet sivuosaan. Muun muassa Facebookilla on vain marginaalinen rooli sähköisten matkailupalveluiden kokonaiskentässä.

Kuva: Flickr/Giorgio Montersino