Hyppää sisältöön

Tutkimus paljastaa merkittävän muutoksen kiinalaisten matkailussa

Kirjoittajan oletuskuva
Anni Moilanen Päivitetty: 31.07.2014
Uusi tutkimus paljastaa kiinalaisten matkailun lisääntyneen huomattavasti.

Selvä kasvu kiinalaismatkailijoiden määrässä

Tuoreen Chinese International Travel Monitor -tutkimuksen mukaan internet ja mobiililaitteet ovat vaikuttaneet kiinalaisten matkailun lisääntymiseen. Kiinalaismatkailijat myös kuluttavat enemmän ja liikkuvat yhä itsenäisemmin matkoillaan.

Vuonna 2013 97 miljoonaa kiinalaista matkusti ulkomaille. Luku on 14 miljoonaa suurempi kuin vuonna 2012. Kaksi kolmannesta tutkimukseen vastanneista kertoi matkustavansa mieluiten itsenäisesti. Luku on 5 % suurempi kuin edellisenä vuonna, mikä viittaa siihen, että omatoimimatkailu kasvattaa suosiotaan kiinalaismatkailijoiden keskuudessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yli puolet tutkimukseen osallistuneista hotellinpitäjistä kertoi huomanneensa kasvun kiinalaisten turistien määrässä viimeisen vuoden aikana, ja jopa 36 % uskoi kiinalaisten matkailun lisääntymisen olevan yksi heidän liiketoimintansa avaintekijöistä seuraavien vuosien aikana.

– Useat seikat ajavat kiinalaisia tutkimaan maailmaa. Maan kulutusvoimainen keskiluokka on kasvanut jatkuvasti ja se vaikuttaa matkustamisen lisääntymiseen. Myös uudelleen samoihin kohteisiin matkaavien ihmisten määrän kasvu, helpommin saatavat viisumit ja kehittynyt paikallinen infrastruktuuri ovat vauhdittaneet kasvua. Raporttimme toi esiin muitakin tekijöitä: teknologia muuttaa kiinalaisten mahdollisuuksia ja näkemyksiä kaukomatkailuun, kommentoi tutkimuksen toteuttaneen Hotels.comin varatoimitusjohtaja Abhiram Chowdhry.

Internetin ja mobiilipalveluiden käyttö yleistyvät

Ensimmäistä kertaa yli puolet kyselyyn vastanneista kiinalaismatkailijoista ilmoitti varaavansa hotellihuoneensa verkossa tai mobiilisovelluksen avulla.

Matkailijat suosivat myös entistä enemmän sosiaalista mediaa ja internetin muita palveluita matkailuvinkkien etsimisessä ja lomakuvien ja -kokemusten jakamisessa. 59 % vastaajista myös ilmoittaa ilmaisen langattoman verkkoyhteyden hotellin tärkeimmäksi palveluksi.

Suosituimpia kohteita kiinalaismatkailijoiden keskuudessa ovat tutkimuksen mukaan Australia, Singapore, Ranska sekä Uusi-Seelanti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkimukseen vastasi yli 3 000 kiinalaista matkailijaa ja 3 000 hotellinpitäjää ympäri maailman. Tutkimus toteutettiin nyt kolmatta kertaa.

Lähde: Hotels.com
Kuva: Flickr / Daniel E Lee