Hyppää sisältöön

Tutkimus: 2020-luvun matkailussa korostuu yksilöllisyys

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 14.01.2011
Matkamessujen TNS Gallupilla teettämässä tutkimuksessa vastaajia pyydettiin arvioimaan, miten erilaiset matkatavat kehittyvät 10–15 vuoden kuluessa. Tutkimukseen vastasi väestöä edustavasti 1 043 vastaajaa viikkojen 48–49/2010 aikana.

Lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta uskoo vapaa-ajan matkailun kasvavan (56 %) tai pysyvän nykyisellä tasolla (32 %) 10–15 vuoden kuluttua. 65 % suomalaisista arvioi, että erityisesti omatoimimatkat lisääntyvät 2020-luvulla.

Toisaalta matkatoimistoilta odotetaan entistä enemmän yksilöllistä palvelua – omien tarpeiden mukaan räätälöityjen lomien kasvuun uskoo 53 % vastaajista. Tutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat tulevaisuudessa myös helppoutta, sillä all inclusive -matkojen arvioidaan kasvavan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomalaiset uskovat aktiiviseen lomailuun. Lähes puolet suomalaisista arvioi, että urheilu- ja harrastelomien sekä kaupunkilomien suosio kasvaa tulevaisuudessa. Kotimaa kiehtoo matkakohteena edelleen myös 2020-luvulla, sillä lähes puolet suomalaisista arvioi kotimaan matkailun lisääntyvän.

Suomalaiset haastavat matkanjärjestäjät kehittymään

Vastaajat haastavat matkanjärjestävät kehittämään uusia palveluita. Suomalaiset uskovat, että matkanjärjestäjien tuottamat yksilöllisemmät palvelut matkakohteessa tulevat selvästi lisääntymään (57 % vastaajista). Tällaisia palveluja voisivat olla esimerkiksi erilaiset GPS-palvelut, matkapuhelimeen saatavat virtuaalioppaat kohteesta tai ravintolasuosittelut.

Ostopäätöksen tueksi vastaajat uskovat matkanjärjestäjän tuottavan nykyistä enemmän palveluja, joissa matkakohde voidaan kokea virtuaalisesti ennen matkaa ja vielä sen jälkeenkin. Matkakokemus laajenee, kun jo suunnitteluvaiheessa voi virtuaalisesti kulkea kohteessa kaduilla, käydä liikkeissä tai saada ensisilmäyksen nähtävyyksiin. Samaan tapaan matkakohteeseen voi virtuaalisesti palata matkan jälkeen muistojen kera.

Suomalaiset haluavat seikkailla – tutkimattomat kohteet kiehtovat

Tutkimuksessa suomalaisia pyydettiin arvioimaan erilaisten matkateemojen kehitysnäkymiä 10–15 vuoden kuluttua. Tulevaisuudessa suomalaiset haluavat elämyksiä ja seikkailuja. Vastaajista lähes 60 % uskoo myös uusiin, koskemattomiin kohteisiin tehtävien matkojen yleistyvän. Muita tulevaisuuden matkailutrendejä ovat ekomatkustaminen (55 %), terveys- ja hyvinvointi- (49 %) sekä toiminta- tai extremematkat (47 %).

Avaruusmatkat, pelkät virtuaalimatkat ja matkat älykaupunkeihin eivät vielä vakuuta suomalaisia matkailutapoina 2020-luvulla. Noin puolet vastaajista uskoo, etteivät ne vielä 2020-luvulla yleisty.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kuva: SXC