Tuoko suosittu tosi-tv-sarja turistiryntäyksen Suomeen? Kuvataan Lapissa
Matkoja kohteeseen Suomi
Suomi esillä kiinalaisille tv-katsojille
Lapissa kuvataan parhaillaan huippusuosittua kiinalaista tosi-tv-sarjaa We Are In Love. Sarja pääsi jo ensimmäisellä kaudellaan tv-katsojien suosioon, ja sen jaksoja on katsottu noin 950 miljoonaa kertaa videoita jakavilla verkkosivuilla.
Tosi-tv-sarjaa kuvataan Rovaniemellä ja Levillä 60 ammattilaisen voimin 14.–28. maaliskuuta. Ohjelmassa 3–4 pariskuntaa kiertää ympäri maailmaa tutustuen toisiinsa ja paikallisiin nähtävyyksiin. Suomessa sarjan osanottajapariskunta tapaa joulupukin, käy huskysafarilla ja pilkillä sekä ihailee revontulia lasikattoisesta iglusta.
Tosi-tv-sarjan osanottajat valitaan Aasian kuumimpien julkkisten joukosta. Jokaisella sarjaan osallistuvalla julkkiksella on miljoonia seuraajia Kiinan suosituimmassa sosiaalisen median kanavassa Weibossa.
Suomeen kuvauksiin saapuvat miesnäyttelijä Chen Bolin Taiwanista ja naisnäyttelijä Song Ji Hyo Etelä-Koreasta. Kyseessä on Jiangsu-kanavalle tuotetun tv-ohjelman seitsemännestä tuotantokaudesta.
– Tosi-tv-sarjat ovat saavuttaneet suuren suosion Kiinassa. Esimerkiksi Sveitsin, Uuden-Seelannin ja Australian matkailunedistämisviranomaiset ovat tehneet yhteistyötä tosi-tv-sarjoja tuottavien tuotantoyhtiöiden kanssa ja taanneet näin maalleen näkyvyyttä Aasian valtavilla markkinoilla, kertoo markkinointijohtaja Mervi Holmén Visit Finlandista.
Kiinalaisturistit ahkerimpia kuluttajia
Kaukoidän ja erityisesti Kiinan merkitys matkailumarkkinana on kasvussa. Viime vuonna Aasian maista tuli Suomeen yöpymisiä yhtä paljon kuin Venäjältä. Koko Aasian yöpymisten kasvuprosentti oli tammi-marraskuussa 2015 noin 24 prosenttia ja kiinalaisturistien lähes 42 prosenttia.
Kiinalaiset ovat ylivoimaisesti ahkerimpia kuluttajia suhteessa Suomessa vietettyyn aikaan. He käyttivät viime vuonna päivää kohden 238 euroa, kun seuraavaksi ahkerimmat kuluttajat eli venäläiset matkailijat käyttivät 103 euroa.
– Aasian ja erityisesti Kiinan kasvu on ollut erittäin lupaavaa. Suomen myöntämien viisumien perusteella myös tämä vuosi on alkanut Kiinassa hyvin. Jos suuntaus jatkuu, Kaukoidästä tulee tänä vuonna Suomelle Venäjää suurempi matkailumarkkina, kertoo Holmén.
Lähde ja kuva: Visit Finland