Hyppää sisältöön

Tässäkö kotimaan valttikortti? Tähän Suomen matkailun tulisi panostaa

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 13.10.2012
Tutkimuksen mukaan Suomessa pitäisi panostaa toimiviin maaseutumatkailutuotteisiin.

Maaseutumatkailu nähdään rentoutumislomana

Itä-Suomen yliopiston Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitoksen suorittaman tutkimuksen perusteella Suomessa olisi kysyntää hyvin suunnitelluille maaseutumatkailutuotteille. Eniten matkailijat kaipaisivat rentoutumislomaa maaseudulla kumppanin tai perheen kanssa.

Suomalaisten maaseutumatkailuyritysten tulisi tutkimustulosten mukaan panostaa asiakastiedon keruuseen ja oppia käyttämään sähköisiä markkinointikanavia nykyistä tehokkaammin. Yritysten tulisi lisäksi panostaa laatuun ja asiakasarvoon sekä käyttää markkinoinnissa hyväkseen segmentointia eli ryhmittelyä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yritysten kannattaisi myös kohdistaa markkinointia oikeisiin kanaviin, olla persoonallisia ja erottautua kilpailijoista sekä varautua tulevaisuuteen.

Räätälöidyt matkapaketit kiinnostavat

Maaseutumatkailijoita ryhmiteltiin tutkimuksessa matkustusmotivaation, matkailijoiden suosimien majoitustyyppien, iän, sukupuolen ja matkaseuran mukaan. Tämän aineiston pojalta rakennettiin 11 maaseutumatkailutuotepakettia, joille olisi kysyntää.

Erilaisten perhelomien lisäksi matkailijoita kiinnostivat muun muassa rentoutuminen luonnossa, hemmotteluloma maaseudulla, aktiivinen urheiluloma sekä kalastusloma.

Hankkeessa tutkittiin maaseutumatkailijoiden ryhmittelyä etenkin heidän haluamiensa palveluiden sekä käyttämiensä tietolähteiden ja -kanavien suhteen. Tutkimustulokset ovat apuna suomalaisille maaseutumatkailuyrityksille markkinoinnin ja tuotteiden kohdistamisessa sekä uusien tuotepakettien ja kokonaisuuksien suunnittelussa.

Sosiaalisen median rooli vasta kasvussa

Tutkimuksessa mukana olleet maaseutumatkailijat ovat tottuneita sähköisten kanavien käyttäjiä. Esimerkiksi reilusti yli puolet heistä käytti aktiivisesti Facebookia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kuitenkin hieman yllättäen sosiaalinen media ei ainakaan vielä ole merkittävässä roolissa lomamatkan suunnittelussa, vaan yrittäjien olisi tutkijoiden mukaan tehokkaampaa panostaa hakukonemarkkinointiin, välittäjien kautta myyntiin, matkatoimistoihin sekä matkakohteen omiin verkkosivuihin.

Lähde: Itä-Suomen yliopisto
Kuva: Visit Finland