Hyppää sisältöön

Tällainen on venäläismatkailija

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 05.05.2011
Venäläismatkailijat tekevät spontaaneja päätöksiä ja luottavat tuttavien suosituksiin.

Matkailualan haasteena venäläismatkailijoiden huomiointi

Jyväskylän ammattikorkekoulun Palvelumuotoilun työkalupakki -hankkeen Himoksella tekemässä tutkimuksessa selvitettiin venäläismatkailijoiden ominaispiirteitä.

Venäläiset ovat valmiita tekemään päätöksiä spontaanisti, jos palvelut ovat helposti ostettavissa ja kriittiset asiat, kuten saatavuusajankohdat ja hinta, nousevat heti selkeästi esille. Muiden venäläisten matkailijoiden suosituksilla on ratkaiseva merkitys niin matkan suunnittelussa kuin ostopäätöksissäkin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suunnitelmat tehdään vasta edellisenä iltana

Venäläisperheen äiti saattaa illan aikana suunnitella perheen seuraavan matkapäivän ohjelman ja sen jälkeen hakea suunnitelmalle suostumuksen perheen isältä.

– On tärkeää ymmärtää, mitä naiset arvostavat ostopäätöksissään ja miten heille voidaan tarjoa vaihtoehtoja sellaisessa muodossa, että heidän on helppo vertailla ja valita kiinnostavaa tekemistä. Tästä näkökulmasta myös matkailupalveluiden paketoinnista löytyy paljon kehitettävää. Venäläiset ovat suomalaisia kiinnostuneempia valmiiksi suunnitelluista ja helposti ostettavista “all inclusive” –ratkaisuista, kertoo palvelumuotoilija Reima Rönnholm.

Luotetut suosittelijat tärkeitä

Lisäksi sosiaalisilla kontakteilla ja suosittelulla on erityisen suuri merkitys päätöksiin. Matkailupalveluiden kehittämisessä onkin erityisen kiinnostavaa, miten keskustelua ja suosittelua voidaan lisätä ja tukea.

Venäläisten juhlapäivien, -perinteiden ja -kulttuurin parempi tunteminen auttaa matkailuyrittäjiä suunnittelemaan palveluita ja parantamaan asiakaskokemusta. Pienilläkin eleillä ja palveluteoilla voidaan saada aikaan positiivisia yllätyksiä, jotka saavat asiakkaan palaamaan takaisin ja synnyttävät suosittelua.

Venäläisten turistien määrä Suomessa kasvaa vuosi vuodelta

Suomen matkailualalle venäläiset ovat yhä merkittävämpi asiakasryhmä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Jo nyt yrittäjillä on ollut positiivisia kokemuksia esimerkiksi ravintoloiden palvelutavan muuttamisesta paremmin venäläisten matkailijoiden odotuksiin ja arvostuksiin sopivaksi, toteaa Rönnholm.

Kuva: Visit Finland