Hyppää sisältöön

Suomi pärjäsi hyvin EU-vertailussa – sääilmiöt hallitaan liikenteessä

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 23.10.2012
Suomi pärjäsi hyvin tutkimuksessa, jossa arvioitiin EU-maiden säihin liittyviä liikenneriskejä.

Suomessa matala riskitaso

VTT arvioi laajassa 27 EU-maata kattavassa tutkimuksessa maa- ja aluekohtaisesti sään ääri-ilmiöiden aiheuttamaa riskitasoa liikenteelle.

Riskitason kartoitus tehtiin VTT:n asiantuntijoiden rakentamalla riski-indikaattorilla, jolla arvioitiin muun muassa rankkasateiden, tulvien, maanvyöryjen, myrskyjen ja helleaaltojen todennäköisyyttä maakohtaisista pitkän aikavälin tilastoista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Riski-indikaattorissa käytettiin myös maakohtaista tietoa liikenne- ja väestötiheyksistä, liikennejärjestelmien laatutasosta sekä tietoja maiden taloudellisista resursseista.

Suomen riskitaso osoittautui matalaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen liikennejärjestelmät kestävät sään ääri-ilmiöitä paremmin kuin EU-maat keskimäärin.

– Matalaan riskitasoon vaikuttavat monet eri tekijät, kuten vakaa talous, pienet liikennemäärät sekä hyväkuntoinen ja toimiva liikenneinfrastruktuuri. Suomessa liikennettä haittaavat rankkasateet, tulvat, lumimyrskyt ja kovat pakkaset. Näistä kertyy merkittäviä kustannuksia esimerkiksi rahtiliikenteelle, kertoo VTT:n johtava tutkija Pekka Leviäkangas.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun riskitasot määritellään maakohtaisesti. Suomalaisten ei kuitenkaan kannata tuudittautua liialliseen tyytyväisyyteen: lumi, jää ja kylmyys ovat edelleen kotimaan liikenneongelmia.

Maiden välillä huomattavia eroja

Tutkimuksessa arvioitiin sään ääri-ilmiöiden riskitasoja tieliikenteessä onnettomuuksien, myöhästymisten ja infrastruktuurin osalta. Liikenteelle sään ääri-ilmiöt aiheuttavat EU-maissa vuositasolla vähintään 15 miljardin euron kustannukset. Suurin lasku kertyy liikenneonnettomuuksista ja rahtiliikenteen myöhästymisistä. Eniten haittaa aiheuttavat rankkasateet ja tulvat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkimuksen mukaan sään aiheuttamat riskit liikenteelle ovat suurimmat Puolassa. Korkean riskitason maita ovat myös Italia, Romania ja Unkari. Alueista korkein riskitaso on entisen Itä-Euroopan maissa sekä vuoristoalueilla.

Suomen lisäksi riskitaso on pieni muissa Pohjoismaissa, Irlannissa, Luxemburgissa, Itävallassa, Kyproksella ja Maltalla.

Leviäkangas muistuttaa huonon sään lisäävän liikenteessä sattuvien onnettomuuksien todennäköisyyttä. Omia menoja kannattaa suunnitella sään mukaan silloin, kun se on mahdollista.

Lähde: VTT
Kuva: Visit Finland