Hyppää sisältöön

Suomeen maan kattava aluelennonjohto

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 21.11.2010
Aluelennonjohto koordinoi Suomen ylilentoja sekä lentoreiteillä tapahtuvaa lentoliikennettä eri lentoasemien välillä.

Yksi, yhtenäinen aluelennonjohto hoitaa koko Suomen lentotiedotusaluetta, johon kuuluu seitsemän ilmatilasektoria. Aikaisemmin alue oli jaettu Etelä-Suomen lennonvarmistuskeskuksen ja Pohjois-Suomen lennonvarmistuskeskuksen hoitamiin ilmatiloihin.

– Aluelennonjohdon yhdistymiseen liittyvä laitejärjestelmien uusiminen on ollut kaikkiaan noin 25 vuoden projekti. Lentoasemien laitejärjestelmät, kuten tutkat ja sähköinen tiedonsiirto, on nyt saatu yhtenäistettyä. Helsinki-Vantaalla uudistus toteutetaan vuonna 2012, kertoo Finavian aluelennonjohdon päällikkö Pasi Nikama.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yksi aluelennonjohto lisää tehokkuutta

Koko Suomen kattava aluelennonjohto pystyy hoitamaan esimerkiksi lennon Helsinki-Vantaalta Ouluun joustavammin ja suoremmin kuin aikaisemmin. Lento on matkansa aikana johdettavana Helsinki-Vantaan lennonjohdossa, aluelen-nonjohdossa ja Oulun lähi-/ lähestymislennonjohdossa. Entisen käytännön mukaan lentoa olisi johdettu myös osan matkasta Pohjois-Suomen lennonvarmistuskeskuksesta käsin.

Aluelennonjohdossa työskentelee 70 lennonjohtajaa, eli suunnilleen saman verran kuin Finavian Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Suomi osana Single European Sky -hanketta

Uusi, yhden aluelennonjohdon, toimintamalli on linjassa kansainvälisen lennonvarmistuslainsäädännön kehityksen kanssa. Euroopan unionin SES-regulaatio (Single European Sky) edellyttää myös Finavialta kustannustehokasta toiminnan ja palveluiden kehittämistä, mikä käytännössä tarkoittaa myös palveluiden rakenteellisia uudistuksia.

Ilmatilan tehostamiseen pyritään Suomessa ennen kaikkea NEFAB-projektin myötä, jonka tavoitteena on EU-vaatimusten mukaan perustaa Pohjois-Eurooppaan yhtenäinen ilmatilalohko vuoden 2012 loppuun mennessä. NE-FAB (North European Functional Airspace Block) hankkeessa ovat mukana Pohjoismaiden lisäksi Viro ja Latvia.

Tulevaisuuden kehityshankkeiden myötä Euroopan ilmatilaa katsotaan laajempina lohkoina. Tämän ansiosta lentoyhtiöille voidaan tarjota tehokkaampaa reititystä sekä joustavampaa palvelua siirryttäessä maasta toiseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

NEFAB -hankkeen tarkoitus on ennen kaikkea vähentää lentoliikenteen viiveitä ja kuluja, lisätä tehokkuutta sekä säästää ympäristöä. Hanke on ikään kuin eri maiden lennonjohtojen palapeli, jotka on saatava sopimaan hyvin yhteen.

Finavia on aktiivisesti mukana kansainvälisillä areenoilla vaikuttamassa lennonvarmistuksen tulevaisuuteen ja kehitykseen. Finavia haluaa vaikuttaa siihen, miltä lennonvarmistus Euroopassa, ja Suomessa, näyttää tulevina vuosina.

Kuva: SXC