Hyppää sisältöön

Perinnejunassa on dieselveturi ja vaunuja eri vuosikymmeniltä

Kirjoittajan oletuskuva
Jenna Lehkonen Päivitetty: 01.02.2012
Yksi VR:n juhlavuoden kohokohdista on kunnostetun perinnejuna Valtterin valmistuminen.

Perinnejuna Valtteri valmiina juhlavuoteen

Perinnejuna Valtteri on yksi VR:n 150-vuotisjuhlallisuuksien projekteista. Valtterissa on täydellisesti entisöidyt puurakenteiset vaunut: junan kokoonpanoon kuuluu salonkivaunu, matkustajavaunu, yhdistetty matkustaja- ja kahvilavaunu sekä yhdistetty matkustaja- ja konduktöörivaunu.

– Perinnejunan kunnostamisesta päätettiin jo vuosia sitten. Halusimme luoda juhlavuoden kunniaksi kokonaisuuden, jossa olisi erilaisia vaunuja, VR Groupin tekninen johtaja Markku Pesonen kertoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Dieselvetoisen Dr 13 -veturin ja kulunvalvontalaitteen ansiosta perinnejunalla voidaan liikennöidä kaikilla rataosuuksilla. Ensimmäisiä asiakkaita Valtteri kuljettaa 18. maaliskuuta.

Vanhin vaunu 20-luvulta

Valtterin vaunut edustavat eri vuosikymmeninä käytössä ollutta kalustoa. Vanhin vaunu on salonkivaunu 1920-luvulta. Kolmannen luokan matkustajavaunu on peräisin 1940-luvulta ja toisen luokan matkustajavaunut 1950-ja 1970-luvuilta. Dieselveturi on valmistunut vuonna 1965, mutta sen ulkoasu on 1990-luvulta.

VR täyttää tänä vuonna 150 vuotta. Varsinainen juhlapäivä on 17. maaliskuuta, jolloin aikataulunmukainen junaliikenne Helsingin ja Hämeenlinnan välillä alkoi vuonna 1862.

Kuva: Suomen Rautatiemuseo