Hyppää sisältöön

Ökyilläänkö työmatkoilla? Tällaista on suomalainen liikematkailu!

Kirjoittajan oletuskuva
Jenna Lehkonen Päivitetty: 27.01.2013
Viiden tähden hotelleja ja taulutietokoneita? Kysely selvitti millaista on suomalaisten liikematkailu.

Matkakohteena useimmiten Helsinki

Hotels.com ja johdon assistenttityön ammattilaisille suunnattu S&A -lehti selvittivät kesän aikana suomalaisten liikematkailijoiden tottumuksia kyselyllä, johon vastasivat liikematkoja varaavat sihteerit ja assistentit.

Suomalaiset matkustavat työasioissa pääsääntöisesti kotimaassa, ja suosituin kohde on Helsinki. Perässä seuraavat Pohjoismaat ja Keski-Eurooppa. Tyyppisesti suomalaisen liikematka kestää 2-6 vuorokautta (63 prosenttia) tai vuorokauden (34 prosenttia).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Liikematkalla ei hienostella

Hotellia valittaessa ehdottomasti tärkein kriteeri liikematkustajalle on sijainti lähellä kokouspaikkaa (61 prosenttia). Tähtiluokitus oli hotellivalinnan tärkein kriteeri vain 1,2 prosentille vastaajista.

Suomalaiset liikematkailijat viihtyvät pääsääntöisesti neljän tähden hotelleissa (55 prosenttia). Toiseksi eniten varauksissa suositaan kolmen tähden hotelleja (27 prosenttia), ja viiden tähden hotelleihin tehdään vain 1,9 prosenttia liikematkavarauksista.

Muutenkaan suomalaiset liikematkailijat eivät tunnu ökyilevän vaan kannattavan esimerkiksi julkista liikennettä. Varaajista 41,5 prosenttia toivoo hotellin läheltä löytyvän metroaseman tai muun julkisen liikenteen aseman. Mukavuutta haetaan toisaalta siinä, että 40 prosenttia toivoo, että hotellin lähellä olisi hyvä ravintola.

Puhelin hammasharjaa tärkeämpi

Liikematkustajalle välttämättömin tavara on matkapuhelin, sillä 95 prosenttia vastanneista nimesi sen tärkeimmäksi mukaan otettavaksi. Merkillä ei kyselyyn vastanneiden mukaan ole monille väliä, kunhan kyseessä on älypuhelin. Useimmin kapulan merkkinä oli kuitenkin Nokia.

Toiseksi tärkein liikematkustajan matkatavara on hammasharja (88 prosenttia), jota seuraavat matkapuhelinlaturi (83 prosenttia) ja hammastahna (76 prosenttia).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Hammastahnan kanssa yhtä tärkeä on kannettava tietokone, jonka kohdalla suosituimmat merkit ovat HP ja Apple. Vain 2,7 prosenttia vastaajista sanoo, että tablettitietokone olisi liikematkustajalle välttämätön. Tablettitietokoneen sijaan monien mielestä välttämättömiä tarvikkeita ovat vanha kunnon kynä (38 prosenttia) ja lehtiö (21 prosenttia).

S&A -lehden nettisivuilla 30. toukokuuta – 4. syyskuuta 2011 toteutettuun kyselyyn vastasi 488 henkilöä.

Kuva: Flickr/_Pek_