Hyppää sisältöön

Nämä ovat perhematkailun neljä trendiä

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 07.09.2012
Suomalaisperheet panostavat matkailuun - yhdessä tehdyistä reissuista ei tingitä silloinkaan, kun talous on tiukilla.

Perhematkailusta ei tingitä

Suomalaiset lapsiperheet matkailevat yhä useammin ja monimuotoisemmin. Vaikka perheet ovat kiristäneet rahankäyttöään, matkailusta ei haluta tinkiä taloudellisesti haastavinakaan aikoina, kertovat matkailualan ammattilaisten järjestön Skålin selvitykset.

Neljä trendiä erottuu selvästi suomalaisten perhematkailijoiden keskuudessa: lyhytlomien suosio on noussut, lomilta kaivataan elämyksellisyyttä, lomaideoita etsitään ja varataan jo lähes yksinomaan verkosta, ja toisten perheiden suosittelusta on tullut tärkeä matkakohteen valintaan vaikuttava tekijä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lasten saama palvelu tärkeää perheille

Skål Helsingin presidentti Kari Halonen kertoo suomalaisten haluavan nykyään jakaa vapaa-ajan lomailunsa useampaan osaan eurooppalaiseen tyyliin.

– Aurinkolomien rinnalle ovat tulleet lyhyet lomat esimerkiksi kotimaan hiihtokeskuksissa ja kylpylöissä sekä risteilyillä. Lomiin kaivataan elämyksellisyyttä ja palvelun laatuun kiinnitetään huomiota erityisesti lasten kohdalla, sillä perheen lomamotiivi on lapsen onnellisuus.

Halosen mukaan kuluttajatrendejä on tärkeä seurata, sillä se mikä myi hyvin eilen ei välttämättä myy enää tänään.

– Perhepakettien tulee olla joustavasti hinnoiteltuja ja helppoja ostaa. Eri perhemuodot ja eri-ikäiset lapset tulisi huomioida paremmin. Huvi- ja puuhapuistojen rinnalle alkaa nousta tarve luonto- ja hyvinvointilomille, Halonen kertoo.

Matkoja etsitään lähes yksinomaan netistä

Suomi on edelläkävijämaa netin käytössä, ja sen vaikutus korostuu matkan ostoprosessin edetessä. Perheitä kiinnostavat Google-hakujen perusteella aurinkolomat, risteilyt, huvi- ja viihdepuistot, kylpylät sekä hiihtokeskusten tarjonta. Kylpylöiden ja hiihtokeskusten suosio on kasvanut roimasti viimeisen vuoden aikana.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomalaiset perheet tekivät vuonna 2011 noin 2 miljoonaa kotimaanmatkaa ja noin 1,5 miljoonaa ulkomaanmatkaa.

– Perhematkailun kansantaloudellinen merkitys on varsin merkittävä. Alalla kaivattaisiin parempaa tilastointia perhematkailuun liittyen, toteaa Kari Halonen.

Kuva: Flickr / Uncle Catherine