Hyppää sisältöön

Matkatoimiston konkurssi puhuttaa taas – korvauksia voi joutua odottelemaan vuosia

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 22.12.2012
Air Finlandin korvausten maksaminen saattaa venyä pitkäänkin, sanoo Kuluttajavirasto.

Vakuus ei ollut riittävä

Kesällä konkurssiin ajautuneen matkatoimisto Air Finlandin vakuus ei Kuluttajaviraston mukaan riitä siihen, että asiakkaille voitaisiin maksaa heidän korvausvaatimustensa mukaiset summat täysimääräisinä.

Valmismatkaliikkeistä annetun lain mukaan matkanjärjestäjän on asetettava Kuluttajavirastolle vakuus, joka turvaa matkustajien saatavat konkurssi- ja maksukyvyttömyystilanteissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kuluttajaviraston mukaan Air Finlandin kahden miljoonan euron vakuus ei ole riittävä, koska yhtiö ei ole lain määräyksistä huolimatta ilmoittanut vakuuden määrittämiseen tarvittavia tarpeellisia ja oikeita tietoja.

Kuljetuksiin hurahti kuluja

Vakuudesta on myös jouduttu maksamaan konkurssin seurauksena matkakohteisiin jääneiden matkustajien paluukuljetuksia. Kuluttajavirasto kertoo joutuneensa vuokraamaan muun muassa kahdeksan lentokonetta ja useita kymmeniä busseja kotiuttaessaan kesä-heinäkuussa yli tuhat Air Finlandin asiakasta Euroopasta ja Egyptistä.

Korvaushakemuksen tehneet matkailijat voivat odottaa korvauspäätösten saapumista lähipäivinä. Korvauksia voidaan kuitenkin alkaa maksaa vasta, kun päätöksiä koskevat valitukset on käsitelty loppuun. Valitusten käsittely saattaa Kuluttajaviraston mukaan kestää useita kuukausia tai jopa vuosia.

Lue lisää aiheesta Kuluttajaviraston verkkosivuilta

Lähde: Kuluttajavirasto
Kuva: Flickr / Bracketing Life

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen