Hyppää sisältöön

Matkatoimistoilla heikko näkyvyys Googlessa

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 26.01.2012
Internet on nykymatkailijan tärkein työkalu matkatiedon hankinnassa.

Matkaa suunnitellessaan reissaaja turvautuu lähes poikkeuksetta Googleen

Erityisesti Googlen avulla etsitään edullisia lentoja, kohteita, muiden kokemuksia ja vinkkejä, majoitusta sekä omien kiinnostusten kohteiden mukaan spesifioituja matkoja. Matkailijan tarpeet ja toimistojen tarjonta eivät kuitenkaan aina kohtaa.

Matkamessuja varten tehty tutkimus: kohteena perhelomat

Cuutio Softwaren vuoden 2012 Matkamessuja varten tekemä tutkimus osoittaa, että vaikka useilla suurilla matkatoimistoilla on tarjolla perhelomapaketteja, niitä ei löydetä Googlen avulla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Testissä selvitettiin kuuden suuren matkatoimiston näkyvyyttä. Seurattaviin kuuluivat Finnmatkat, Tjäreborg, Aurinkomatkat, Apollomatkat, Lomamatkat ja Kaleva Travel. Seuranta suoritettiin suosituilla hakusanoilla, kuten perheloma, perhelomat, perhelomakohde ja perhelomakohteet.

Cuution mukaan tulokset kertovat karua kieltä siitä, ettei suurissa matkatoimistoissa vielä osata vastata hakijoiden tarpeisiin. Toimistot eivät löydy silloin kun niitä haetaan, eivätkä sieltä, mistä niitä haetaan.

Esimerkiksi hakusanalla perheloma ensimmäinen seurantayrityksen osuma oli Tjäreborg vasta Googlen kymmenennellä tulossivulla sijalla 96. Perhelomat-hakusanalla vain Finnmatkat yltää Googlen ensimmäisellä tulossivulle.

Mainoslinkit saattavat viedä hyödyttömille sivuille

Selvityksen mukaan yritykset kyllä käyttävät Google-mainontaa, mutta mainoslinkeistä asiakkaita saatetaan ohjata sivuille, joista heille ei aina ole hyötyä.

Esimerkiksi Tjäreborg ja Finnmatkat ohjaavat omista perhelomakohde-hakusanalla löytyvistä mainoksistaan asiakkaat aina palvelunsa etusivulle, josta asiakas joutuu itse etsimään mahdolliset hänelle sopivat palvelut.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaleva Travel puolestaan ohjaa perhelomakohteita etsivät täyttämään palvelulomakkeita, mutta itse kohteita Kaleva ei mainoksista huolimatta esittele lainkaan.

Lähde: Cuutio