Hyppää sisältöön

Näin säästät: kulttuuria ja designia Helsinki-kortilla

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 17.03.2011
Matkailijoita varten rahanarvoisia etuja tarjoavat kaupunkikortit kasvattavat suosiotaan. Uutuudet ja vaihtuvat näyttelyt tuovat lisämaustetta tuttujen etujen rinnalle.

Tuntuvia alennuksia Helsinki-kortilla

Helsinki-kortti on yksi Euroopan vanhimpia kaupunkikortteja, se on ollut markkinoilla jo vuodesta 1983. Vastaavia kortteja on tarjolla yli 40 Euroopan kaupungissa. Kaupunkikorttien suosio perustuu siihen, että yhdellä kortilla koko kaupunki on helposti ja edullisesti ulottuvilla.

Helsinki-kortin käyttäjistä suurin osa eli 80 prosenttia on ulkomaisia matkailijoita, joille kaupunkikortti on tuttu kansainvälinen konsepti. Käyttäjä on tyypillisimmillään 25-55-vuotias mies tai nainen, joka viettää Helsingissä viikonlopun tai 1-2 päivää.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Kortin käyttäjä haluaa tutustua kaupungin kulttuurielämään ja tehdä ostoksia. Useimmiten matkailija on Keski-Euroopasta, Aasiasta tai Australiasta, mutta viime vuosina myös suomalaisten kiinnostus korttia kohtaan on kasvanut, kertoo myyntijohtaja Jaana Raunola Helsinki Expertiltä.

Kesän uutuuskiertoajelu johdattaa designvuoteen 2012

Kulttuurin ja designin ystäville käynnistyy kesäkuun alussa Helsinki Design Walk -kävelykierroksen lisäksi myös uusi kaupunkikiertoajelu, joka painottuu muotoiluun ja Helsingin arkkitehtuuriin. Englanninkielinen kierros tutustuttaa kohteisiin ja nähtävyyksiin, jotka liittyvät olennaisesti Helsinkiin design-kaupunkina.

Toukokuun 15. päivään saakka ehtii tutustua Ateneumin taidemuseon suosittuun Arjen Sankarit -näyttelyyn, joka on toteutettu yhteistyössä Van Gogh -museon kanssa. Helsinki-kortilla näyttelyyn pääsee maksutta.

Lähde: Helsinki Expert Oy
Kuva: Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto/Sakke Somerma