Hyppää sisältöön

Lentomatkustaja, tiesitkö tämän oikeuksistasi?

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 02.01.2013
Lentomatkustajilla on oikeus saada vakiokorvaus viivästyksistä myös takautuvasti.

Älä jätä korvauksia vaatimatta

Kuluttajavirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttavat matkustajia lentojen viivästymiseen liittyvistä oikeuksista. Jos matkustaja on hakenut lentoyhtiöltä viivästyksestä vakiokorvausta viimeisen kolmen vuoden aikana, mutta ei ole saanut sitä epäselvän oikeustilanteen vuoksi, kannattaa vaatimukset esittää nyt uudestaan.

Myös ne, jotka eivät ole vielä reklamoineet viivästyksestä, voivat tehdä sen takautuvasti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentojen viivästymistä koskevien korvausten tilanne on ollut pitkään riidanalainen. EU-tuomioistuimen vuonna 2009 asettama ennakkoratkaisu ei miellyttänyt useita eurooppalaisia lentoyhtiöitä, jotka pitivät sitä Montrealin kansainvälisen yleissopimuksen vastaisena.

Ratkaisun mukaan lennon viivästyessä yli kolme tuntia on matkustajalla oikeus saada 250-600 euron vakiokorvaus lennon pituudesta riippuen. Korvausta ei kuitenkaan myönnetä mikäli viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää.

EU-tuomioistuimen ratkaisu piti

Kritiikistä huolimatta EU-tuomioistuin piti ennakkoratkaisunsa voimassa 23. lokakuuta 2012 antamallaan päätöksellä. Päätöstä sovelletaan myös takautuvasti.

Kuluttaja-asiamies ja Trafi kertovat käyneensä suomalaisten lentoyhtiöiden kanssa läpi EU-tuomioistuimen päätöksen asettamia vaatimuksia.

Lentoyhtiöiden on esimerkiksi tiedotettava matkustajille selvästi heidän oikeuksistaan ja oikaistava epäselvän oikeustilan nojalla annetut hylkäyspäätökset. Päätökset tulee perustella asianmukaisesti, ja poikkeuksellisista olosuhteista on esitettävä näyttö.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lue lisää matkustajan oikeuksista Kuluttajaviraston verkkosivuilta

Lähde: Kuluttajavirasto
Kuva: Flickr / mrhayata