Hyppää sisältöön

Lennolla otetusta selfiestä tuli ilmiö – teetkö sinäkin näin?

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 10.04.2016
Lentoyhtiö selvitti, miten ilmaista verkkoyhteyttä käytetään lennon aikana.

Suomalaiset pitävät yhteyttä ystäviin ja perheeseen

Lentoyhtiö Norwegian tutki matkustajien netin ja sosiaalisen median käyttöä lennoilla. Kyselystä kävi ilmi, että suomalaisille tärkeintä on olla yhteydessä ystäviin ja perheeseen. Yli puolet suomalaisista vastaajista ilmoittaa sen tärkeimmäksi syyksi käyttää sosiaalista mediaa lennon aikana.

Amerikkalaiset ja britit käyttävät lennolla sosiaalista mediaa kertoakseen lomastaan: 40 prosenttia amerikkalaista ja 20 prosenttia briteistä lisäävät kuvan tai tekevät muun lomapäivityksen sosiaaliseen mediaan lentomatkan aikana.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomalaisista loma- tai kuvapäivityksen tekee 17 prosenttia.

FOMO (Fear of Missing Out)

Joka viides vastaaja kertoo, että heitä ärsyttäisi, jos he eivät pääsisi sosiaaliseen mediaan lennon aikana – kolme prosenttia on jopa sitä mieltä, että ilman sosiaalisen median käyttöä lento olisi pilalla.

Useampi kuin joka toinen (53 %) käyttää sosiaalista mediaa lennon aikana, suomalaisista matkustajista 54 prosenttia.

Tuloksissa näkyy niin kutsuttu FOMO-ilmiö, jolla viitataan ihmisten pelkoon jäädä jostain paitsi.

Digital Detox

Vain yksi kymmenestä sanoo haluavansa rentoutua ja pitää taukoa sosiaalisesta mediasta lennon aikana. Espanjalaiset ovat kaikkein riippuvaisimpia sosiaalisesta mediasta, sillä jopa 62 prosenttia kirjautuu sosiaaliseen mediaan lennon aikana.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomalaisista sosiaalista mediaa ilmoittaa käyttävänsä reilu puolet (54 %) – sama osuus kuin ruotsalaisista. Amerikkalaisista puolestaan vain 31 prosenttia kertoo käyttävänsä sosiaalista mediaa lennolla.

Facebook on suosituin

Facebook on tutkimuksen mukaan selvästi suosituin sosiaalisen median kanava matkustajien keskuudessa. Kaikista sosiaalisen median käyttäjistä 70 prosenttia kirjautuu Facebookiin, 25 prosenttia Instagramiin ja kuusi prosenttia Twitteriin.

Suomalaisista sosiaalista mediaa käyttävistä matkustajista Facebookiin kirjautuu 74 prosenttia, Instagramiin 24 prosenttia ja Twitteriin seitsemän prosenttia.

Suomalaisista vastaajista reilu kymmenesosa kertoo käyttävänsä kaikkia edellä mainittuja sosiaalisen median kanavia lennon aikana, kun kaikista vastaajista vain viisi prosenttia tekee näin.

Uutisten seuraaminen on tärkeää

Ajantasaisten uutisten seuraaminen on matkustajille tärkeää lennon aikana. Erityisesti iltapäivälehtien ja Ylen sivustot ovat suosittuja suomalaissivustoja lennoilla. Norwegianin lennoilla voi seurata myös Bloomberg Television -kanavaa.

Verkkoon alle viidessä minuutissa

Noin kolmannes matkustajista (28 %) kirjautuu sosiaaliseen mediaan viiden minuutin sisällä nousun jälkeen. Nopeimmin nousun jälkeen langattomaan verkkoon kirjautuvat saksalaiset, ruotsalaiset ja tanskalaiset matkustajat.

Suomalaisista matkustajista yli puolet kirjautuu lennonaikaiseen langattomaan verkkoon 10 minuutin sisällä. Vähiten kiirettä pitävät espanjalaiset.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Uusi ilmiö: lennonaikainen selfie

Lennolla käytössä oleva wifi on synnyttänyt uuden villityksen sosiaaliseen mediaan. Puolet 18–25-vuotiaista lataa Instagramiin selfien tai kuvan lentokoneen siivestä. Norwegianin mukaan tähän mennessä hashtagia #flynorwegian on käytetty 12 900 kertaa Instagramissa.

Yhtiön Euroopan lentojen koneissa on ollut lennonaikainen ilmainen langaton nettiyhteys viiden vuoden ajan.

Lähde ja kuva: Norwegian

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentoyhtiö SAS reitit Suomesta

Lentoyhtiö SAS avaa uuden reitin Suomesta

Mitä tehdä, jos unohdit jotain lentokoneeseen?

Unohditko jotain lentokoneeseen? Toimi näin – 5 asiaa, jotka kannattaa tehdä heti

Tampereen lentoasema

Mihin Tampereelta pääsee suorin lennoin? Tällainen on Tampere-Pirkkalan lentoasema

Vuelingin lennot

Halpalentoyhtiö Vueling avaa uuden reitin Suomeen

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja