Keskiluokkaistuva Aasia vyöryy matkailumarkkinoille
Talousvaikutukset ulottuvat suoraan matkailuun
Suuri syy talouden kasvuun on korkea länsimaisten turistien määrä Aasiassa, mikä auttaa maanosaa kehittymään taloudellisesti. Tämä heijastuu myös tarkastellessa matkailijoiden määrää Euroopassa ja Suomessa. Tuoreimpien tilastojen mukaan aasialaisten matkailijoiden yöpymiset Suomessa kasvoivat viime vuonna yli 20 prosenttia.
Etenkin Lapissa kiinalaismatkailijoiden määrä kasvoi räjähdysmäisesti. Tilastokeskuksen mukaan kiinalaisten yöpymiset Inari-Saariselän alueella nousivat viime vuonna jopa 70 prosenttia.
Aasialaismatkailijat hakevat Suomesta raikasta ilmaa ja hiljaisuutta
Matkailulla haetaan kokemuksia joita omasta maasta ei voi saada. Tämä näkyy juuri aasialaisten matkailijoiden tottumuksissa, ja he matkustavat etenkin uniikkien kokemusten perässä.
Aasialaismatkailijat haluavat nähdä kaiken mahdollisen: mikäli esimerkiksi Chinatown löytyy kaupungista, se on ehdottomasti koettava. Myös valokuvien, erityisesti selfieiden, ottaminen on suosittua aasialaisten matkailijoiden keskuudessa, kertoo Helsingissä Matkamessuilla vieraillut PATA:n puheenjohtaja Peter Semone.
Aasialaismatkailijan matkan keskipituus on kolmesta kuuteen vuorokautta, ja sinä aikana halutaan tyypillisesti kokea mahdollisimman paljon.
Keskiluokkaisten aasialaisten määrä vielä vuonna 2009 oli 516 miljoonaa. Luvun on arveltu kasvavan 3,22 miljardiin vuoteen 2030 mennessä, jolloin se muodostaisi 66 prosenttia maailmanlaajuisesta keskiluokan väestöstä. Matkailun odotetaan siis kasvavan roimasti lähivuosien aikana.
Teksti: Anette Kerkelä
Kuva: Istockphoto