Hyppää sisältöön

Kaksi kolmesta yhdistää työmatkan lomailuun

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 08.03.2013
Uuden liikematkailijabarometrin mukaan lähes 70 % suomalaisista liikematkailijoista on yhdistänyt loman ja työmatkan.

Hupi ja hyöty halutaan samaan pakettiin

Radisson Blu Plaza hotellin ja Mailand Communicationsin toteuttaman kyselyn mukaan 68 % suomalaisista liikematkailijoista on ainakin kerran yhdistänyt liikematkaansa loman siten, että oli jäänyt liikematkan päätyttyä paikkakunnalle pidemmäksi aikaa tai saapunut etukäteen.

77 % heistä majoittui koko matkan ajan samassa hotellissa. Lisäksi 55 %:lla puoliso tai perhe on ollut mukana liikematkalla. Vain 7 % ilmoitti, ettei halua yhdistää työmatkailua ja vapaa-ajanmatkailua.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Sähköisenä kyselynä toteutettuun barometriin vastasi yhteensä 1360 suomalaista liikematkailijaa.

Liikematkailijat arvostavat sujuvuutta

Liikematkailijabarometrissa vastaajat arvioivat myös erilaisten peruspalveluiden ja muiden kriteerien tärkeyttä liikematkahotellin valinnassa. Tärkeimmiksi kriteereiksi nousivat sijainti (95 % arvioi tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi kriteeriksi), huonehintaan sisältyvä aamiainen (93 %) sekä hyvät liikenneyhteydet (81 %). Jos katsotaan vain vastausten “erittäin tärkeää” määriä, edellä mainittujen lisäksi tärkeimpien kriteerien joukkoon nousee internet-yhteyden kuuluminen huonehintaan.

Vähiten tärkeitä kriteereitä liikematkailijoille ovat erilaisten tyyny- ja peittovaihtoehtojen saatavuus, tv-kanavavalikoima ja autonvuokraus.

– Kriteerit hotellin valinnalle ovat samankaltaisia kuin vapaa-ajanmatkailussa. Yhteys omiin työ- ja vapaa-ajan virtuaaliverkostoihin on aina tärkeää ja siksi verkkoyhteyksien on tänä päivänä sisällyttävä peruspalveluihin. Toisaalta esimerkiksi unikokemusta on hotellimaailmassa kehitetty niin paljon, että oletustyyny ja -peitto sopivat useimmille matkailijoille. Tiedämme, että tietyille erityisryhmille kuten selkävaivaisille mahdollisuus tyynyn valintaan on todella tärkeä, Radisson Blu Plazan hotellinjohtaja Inari Lehtinen sanoo.

Lounge on kiinnostavin ekstrapalvelu

Hotellin peruspalveluiden lisäksi vastaajia pyydettiin arvioimaan erilaisten lisäpalveluiden merkitystä hotellivalinnalle. Kiinnostavimmiksi lisäpalveluiksi osoittautuivat lounge-palvelut kuten päivän lehdet, virvokkeet ja oma asiakaspalvelutiski sekä itse lounge-tila.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Liikematkailijat arvostivat seuraavaksi eniten turistineuvontapalveluita ja omien laitteiden kytkentämahdollisuutta huoneen tv- ja kaiutinjärjestelmiin. Vähiten kiinnostavat ekstrapalvelut liikematkailijoille olivat lautapelit, pelikonsolit ja 3D-tv.

Lähde ja kuva: Radisson Blu Plaza