Hyppää sisältöön

Joulupukki toi Suomelle näkyvyyttä Kiinassa

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 12.01.2011
Joulupukkisäätiö toteutti kiinalaisen suuryrityksen Wanda Groupin kanssa "Santa in China" - joulutapahtuman yhdessätoista Kiinan kaupungissa. Joulukuussa 2010 toteutettu tapahtumakokonaisuus on yksi kautta aikojen suurimmista Suomesta saapuvan Joulupukin esittelyistä maailmalla.

Tapahtumien päähenkilönä oli luonnollisesti itse Joulupukki, jonka suosio Kiinassa on suunnaton.

Joulupukin vierailun ja siihen liittyneiden tapahtumien lisäksi toteutettiin suurissa Wanda Plaza ostos- ja vapaa-ajankeskuksissa Suomea ja suomalaista kulttuuria sekä yrityksiä ja tuotteita esittelevä Find Finland -näyttely. Sen yhteydessä jokaisessa kaupungissa esitettiin jättinäytöillä päivittäin useita tunteja Suomesta kertovaa video- ja kuvasisältöä sekä mukana olleiden suomalaisten yritysten ja toimijoiden informaatioiskuja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomalaiset vieraat avasivat tapahtuman

Tapahtuma käynnistyi 23.11.2010 Pekingissä pidetyssä Wandan presidentin Ding Benxinin isännöimässä lehdistötilaisuudessa, johon osallistuivat kulttuuriministeri Stefan Wallin, Suomen Kiinan suurlähettiläs Lars Backström, ylijohtaja Jaakko Lehtonen, maakuntajohtaja Esko Lotvonen sekä arvovaltainen delegaatio Suomesta.

Samassa yhteydessä tehty MEK:n ylijohtaja Jaakko Lehtosen ja Lapin maakuntajohtaja Esko Lotvosen sekä Joulupukin haastattelu CCTV:ssä nosti asialle kansainvälistä näkyvyyttä. Puolen tunnin haastatteluohjelma esitettiin useita kertoja Kiinassa joulunaikaan

Miljoonat kiinalaiset näkivät Joulupukin

Tapahtumien ja näyttelyiden kävijämääräksi arvioidaan yhteensä yli 15 miljoonaa henkeä. Lisäksi television sekä muun median välityksellä yli 150 miljoonaa kiinalaista on nähnyt asiaan liittyviä ohjelmia ja uutisointeja sekä saanut viestin siitä, että Joulupukki tulee Suomesta.

Myös tapahtuman kiinalainen osapuoli – Wanda Group – on ilmaissut tyytyväisyytensä, sillä tapahtuman aikana miltei kaikissa kauppakeskuksissa ylitettiin aikaisemmat kävijä- ja myyntiennätykset. Esimerkiksi Quangzhoun 17.12. avatussa Wanda Plazassa ylitettiin kolmen ensimmäisen aukiolopäivän aikana miljoonan kävijän raja.

Tapahtumista uutisoivat Kiinan kansallinen uutistoimisto, Reuters sekä kymmenet kansalliset ja paikalliset mediat Kiinassa. Tapahtumasisällöstä kertoo myös www.santainchina.com sivusto.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: Joulupukkisäätiö
Kuva: Joulupukkisäätiö