Hyppää sisältöön

Joka toinen lentäjä nukahtanut ohjaamon – väsymys uhka lentoturvallisuudelle?

Kirjoittajan oletuskuva
Jenna Lehkonen Päivitetty: 21.10.2011
Valtaosa lentäjistä tekee väsymyksestä johtuvia virheitä. Ovatko nykyiset työaikasäädökset uhka lentoturvallisuudelle?

Väsymys ei riipu kansallisuudesta

Tiistaina Dagens Nyheterissä julkistettu ruotsalaistutkimus kertoo joka toisen lentäjän joskus nukahtaneen ohjaamossa työvuoron aikana. Yli 70 prosenttia lentäjistä oli tehnyt väsymyksestä johtuneita virheitä.

– Tutkimuksen tulos ei yllättänyt. Väsymys ei katso kansallisuutta. Suomessa vastaavaa tutkimusta ei ole tehty, mutta maantieteellinen sijainti ja ennen kaikkea viranomaissäännöt ovat sekä Ruotsissa että Suomessa yhteneväiset, joten meillä tulokset olisivat todennäköisesti samansuuntaiset, toteaa Suomen Lentäjäliiton puheenjohtaja Sami Simonen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

EU-säännösten mukaan lentäjät saavat tehdä 14 tunnin vuoroja, mutta poikkeuksellisesti työrupeama voi venyä 16 tuntiin.

Yhteisille lepoaikamääräyksille tarvetta

Neljä viidestä kyselyyn vastanneesta piti nykyisiä työaikasäädöksiä uhkana lentoturvallisuudelle. Väsymys on ollut osallisena arviolta jopa viidennekseen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.

– Voi vain kuvitella millaisen riskin kuolemanväsyneet, ohjaamossa nukahtelevat lentäjät pahimmillaan voisivat aiheuttaa, toteaa Simonen.

EU:ssa parhaillaan käsittelyssä oleva esitys ei Suomen Lentäjäliiton mukaan tuo kaivattua parannusta lentoturvallisuuteen, vaan se toteutuessaan heikentäisi jo voimassaolevia kansallisia, rajoittavampia työ- ja lepoaikamääräyksiä useassa Euroopan maassa.

– Lentoyhtiöiden kiristynyt kilpailutilanne on saanut lobbarit liikkeelle ja se näkyy tämänhetkisessä EASA:n työ- ja lepoaikamääräysehdotuksessa. EU:n yhteiset, tutkimuksiin perustuvat työ- ja lepoaikamääräykset ovat ainoa tapa, jolla turvallisuustaso saadaan kaikille lentoyhtiöille samalle tasolle, Simonen sanoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kuva: Flickr/Jono Haysom