Finnairin säästösuunnitelma etenee
Säästösuunnitelmia kaikille kustannusalueille
Finnairin aiemmin julkistettujen säästötavoitteiden suunnittelu edistyy. Pääkustannusalueittain jaettu suunnittelutyö etenee kaikilla alueilla, joita ovat myynti ja markkinointi, laivastokustannukset, henkilöstökustannukset sekä huoltotoiminta.
Esimerkiksi myynnissä ja markkinoinnissa Finnairin tavoitteena on panostaa jatkossa entistä enemmän digitaaliseen markkinointiin ja internet-myyntiin kustannustehokkuuden lisäämiseksi.
Henkilöstökuluissa, jotka muodostavat noin viidenneksen yhtiön kokonaiskuluista, Finnair tavoitellee myös selvää työn tuottavuuden lisäämistä vuoteen 2014 mennessä. YT-neuvotteluja yhtiö ei kuitenkaan tässä vaiheessa aloita, sillä säästöjen suunnittelu on vielä alkuvaiheessa.
Tavoitteena miljoonasäästöt
Säästösuunnitelmalla Finnair tavoittelee vuosittaisia 140 miljoonan euron kustannussäästöjä vuoteen 2014 mennessä tappiokierteensä katkaisemiseksi.
– Kulurakenteemme on useimpiin kilpailijoihimme verrattuna tuntuvasti korkeampi, minkä vuoksi meidän on uudelleen arvioitava toimintatapamme ja rakenteemme, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Mika Vehviläinen.
– Vaikka muutokset tulevat varmasti olemaan kipeitä, niin vain niiden avulla voimme rakentaa tulevaisuuden Finnairia ja tervettä liiketoimintaa, Vehviläinen luonnehtii muutosprosessia.
Kuva: Finnair Oyj