Autoilija, onko autosi talvikunnossa?
Jos ihmiset palelevat talven pakkasissa, niin myös tekevät autot. Kylmät ilmat koettelevat vanhaa, mutta myös uutta autoa. Ajoturvallisuuden takaamiseksi menopeli pitäisikin huoltaa, jotta pitkillä ajomatkoilla ei tarvitse pelätä, että auto jättää tien varteen vaarallisiin paikkoihin.
– Autoon olisi hyvä tehdä huolto ennen kovien pakkasten alkua. Jos sitä ei ole vielä tehnyt, kannattaa se tehdä viimeistään ennen lähtöä pitkälle ajomatkalle, kuten esimerkiksi hiihtolomalle, Vianorin myyntipäällikkö Jari Mäki toteaa.
Renkaiden urasyvyys on hyvä tarkastaa
Talvihuollossa autosta tarkastetaan monia asioita. Tarkistuslistalta löytyvät akku, pakkasnesteet, pissapojan nesteet, renkaat, valot, öljyt sekä suodattimet.
– Kaikkia toimenpiteitä ei voi tehdä itse ja toisaalta on myös turvallisempaa antaa ne ammattilaisen tehtäväksi. Toki esimerkiksi pissapoikaa voi ja pitääkin itse täyttää.
Pimeänä vuodenaikana ja liukkailla keleillä sekä ajovalojen että renkaiden kunto korostuu. Jos ajaessa tuntuu, etteivät valot valaise riittävästi, on hyvä tarkastaa niiden oikea suuntaus. Huonot talvirenkaat puolestaan vähentävät ajoturvallisuutta ja -mukavuutta merkittävästi. Renkaiden urasyvyyden ja ajovalojen suuntauksen voi helposti tarkistaa itse.
– Valojen suunnan voi tarkistaa esimerkiksi ajamalla tarpeeksi lähelle jotain estettä. Jos valot häikäisevät heijastuessaan takaisin, on ne suunnattava uudelleen. Renkaiden urasyvyyden voi testata puolestaan kolikkotestillä, Mäki toteaa.
Aja turvallisesti, vähennä nopeutta
Autoilijan kannattaa kiinnittää huomiota ajoturvallisuuteen myös muilla tavoilla kuin pelkillä huoltotoimenpiteillä. Kun kuljettaja on pirteä, havainnoi hän paremmin asioita pimeällä. Liukkailla teillä pitäisi varautua muun muassa pidempiin ajoaikoihin, jotta kiirettä ei tarvitse kuroa umpeen nopeutta lisäämällä. Talvella autosta olisi hyvä löytyä muutamia lisävarusteita.
– Autosta pitäisi löytyä jääraappa ja harja, jolla auton voi puhdistaa lumesta. Melkeinpä jonkinlainen lumilapiokin tarvitaan jokaisessa autossa, sillä ilman sitä ei ainakaan tänä talvena ole esimerkiksi Etelä-Suomessa pärjännyt, Jari Mäki Vianorilta sanoo.
Kuva: SXC