Tätä et tiennyt lentoemännistä! Kaikki nämä asiat kuuluvat matkustamohenkilökunnan koulutukseen
Intensiivikurssilla taidot haltuun
Matkustamohenkilökunnan tehtävä ei suinkaan ole vain kaataa kahvia ja viittoa koneen hätäuloskäyntejä – haastavan työn takana on monia eri osa-alueita, joihin työntekijät saavat koulutuksen lentoyhtiön intensiivikursseilla.
Kurssit eroavat luonnollisesti toisistaan yhtiöittäin sekä keston että sisällön osalta, mutta pääpiirteet ovat samat.
Lentoyhtiö British Airways päästi Daily Mailin toimittajan tutustumaan yhtiön Heathrow’n lentokentällä sijaitsevaan koulutuskeskukseen. Olisitko arvannut, mitä kaikkea koulutukseen kuuluu? Muun muassa näitä kuutta asiaa treenataan kuuden viikon mittaisella kurssilla Isossa-Britanniassa.
1. Siisti ulkonäkö kuuluu työnkuvaan
Monesti lentoemäntiä ympäröi matkustajien mielessä eräänlainen glamourin kupla – ei siis olekaan ihme, että koulutus alkaa ulkoisista seikoista.
– Aloitamme aina matkustamohenkilökunnan huolitellusta ulkoisesta olemuksesta. Matkustamohenkilökunnan jäsenet ovat usein matkustajan ensimmäinen kosketus yhtiöön, ja ensivaikutelma on äärimmäisen tärkeä, sanoo British Airwaysin matkustamohenkilökunnan turvallisuusvastaava.
Univormun on aina näytettävä huolitellulta ja meikin on oltava siisti.
Lentoemännille annetaan myös meikkaus- ja hiustenlaittovinkkejä. Hiusten on aina oltava sidottuna, eivätkä hiukset saa koskettaa univormua.
2. Vain parasta palvelua
Suuri osa lentoemännän koulutuksen sisällöstä liittyy asiakaspalvelun tärkeyteen ja lentoyhtiön arvoihin. Matkustamohenkilökunnan jäsenille opetetaan esimerkiksi auktoriteettia – sitä tarvitaan hätätilanteissa, kun matkustajien on pystyttävä luottamaan miehistöön.
Tulevia lentoemäntiä ja stuertteja valmistetaan myös hankalia asiakkaita varten erilaisten skenaarioiden avulla.
British Airwaysin Club-luokassa ja ensimmäisessä luokassa työskenteleva matkustamohenkilökunta joutuu hiomaan taitojaan vieläkin pidemmälle.
3. Evakuointitilanteen harjoittelu
Yksi tärkeimmistä matkustamohenkilökunnalle opetettavista taidoista on tietysti mahdollisen hätätilanteen hoitaminen ammattimaisesti ja lentokoneen evakuointi.
British Airwaysin koulutuskeskuksesta löytyy täydellinen kopio koneesta, jossa hätälaskua harjoitellaan. Kaikki alkaa lentokapteenilta tulevasta puhelusta, jossa ilmoitetaan hätätilanteesta. Tämän jälkeen matkustamohenkilökunnan on tiedotettava matkustajia ja opastettava näitä hätälaskun aikana käytettävästä asennosta.
Koneen laskeuduttua matkustamohenkilökunnan on avattava ovi ja vedettävä narusta, joka täyttää hätätilanteessa käytettävän liukumäen ilmalla matkustajien poistumista varten. Matkustajat on ohjattava ovelle kahteen riviin.
Tilannetta harjoitellaan intensiivisesti, sillä yhdella matkustamohenkilökunnan jäsenellä voi olla vastuullaan 20 riviä hätääntyneitä matkustajia. Kaikki matkustajat on saatava evakuoitua 90 sekunnissa.
4. Kuinka koneesta liu’utaan pois?
Matkustajille lentokoneiden niin kutsutut “liukumäet” ovat tuttuja yleensä vain turvallisuusopastuksista. Hätätilanteessa oikeaoppiselle poistumiselle koneesta tulee kuitenkin käyttöä.
Matkustamohenkilökuntaoppilaat harjoittelevatkin koulutuskeskuksessa liukumäkeä pitkin liukumista ja siltä poistumista. Liukumäkeä voidaan käyttää myös pelastuslauttana vesillä.
Liukua kokeillut toimittaja kuvaili kokemusta pelottavaksi ja vauhtia yllättävän nopeaksi.
5. Ensiaputaitojen on oltava kunnossa
Jokaisen lentoyhtiön matkustamohenkilökunnan kurssiin sisältyy ensiaputaitojen hiominen. Yksi perusasioista on tekohengityksen antaminen.
Yleisin ensiapua vaativa tilanne lennolla on pyörtyminen, mutta lentoemännät ja stuertit saattavat joutua kohtaamaan kaikkea sydänkohtauksesta tukehtumiseen ja yllättäen käynnistyneeseen synnytykseen.
6. Jetlagista selviäminen
Matkustamohenkilökunnan työ on rankkaa jo aikaerovaihtelujen vuoksi. Kurssilla oppilaille annetaan neuvoja jetlagin kanssa elämiseen ja siitä selviämiseen – lennollahan on oltava aina skarppina.
Oleellisia asioita aikaeron kanssa työskenteleville on esimerkiksi pidemmän ajanjakson aikataulun huomioon ottaminen. Yhden kaukolennon takia ei kannata kääntää omaa rytmiä.
Matkustamohenkilökuntaa kehotetaan myös esimerkiksi kuljettamaan mukana omia yövaatteita ja nukkumaan aina siten, että vartalo on peiton alla.
Lähde: Daily Mail
Kuvat: British Airways, Stuart Bailey
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää